Analysis of Moral Education Values in the Animated Series Hafiz & Hafizah Episode Serakah Jadi Masalah
Keywords:
Moral Education, Animated Film, Hafiz & HafizahAbstract
The importance of moral education as an effort to prevent moral degradation in Indonesia is crucial. There is a need for an engaging moral education that children can emulate. This way, children can see for themselves what actions are commanded and prohibited by Islam. To captivate moral learning in children, using appropriate learning media is important, such as through the animated series "Hafiz & Hafizah," which presents Islamic stories to children. The objective of this research is to identify the moral education values contained in the animated series "Hafiz & Hafizah," particularly in the episode "Serakah Jadi Masalah." The method used is library research, collecting literature and utilizing content analysis. The research findings reveal that the film conveys moral education values applicable to daily life, such as maintaining cleanliness, helping one another, speaking truthfully, showing care for others, patience, and mutual forgiveness.
References
Afsaruddin, A. (2013). Striving in the path of God: Jihad and martyrdom in Islamic thought. Oxford University Press.
Agustina, A. (2021). Perspektif Hadis Nabi Saw Mengenai Kebersihan Lingkungan. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 1(2), 96-104.
Alfain, S. N. I., Soleh, A. K., & Yamani, M. R. (2023). The Role of Patience in Coping Mental Problems: A Quranic Perspective. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 34(2), 195-212.
Avvannavar, S. M., & Mani, M. (2008). RETRACTED: A conceptual model of people's approach to sanitation. Science of the total environment, 390(1), 1-12.
Azzahra, S. A., Arifin, S., & Puspitasari, I. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Serial Animasi Hafiz Hafizah dan Relevansinya Pada Materi PAI Kelas V SD. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 74-82.
CNN Indonesia. (2021). 5 Fakta Hafiz & Hfizah dari Boneka ke Animasi. https://www.cnnindonesia.com/hiburan/20211229203406-220-740300/5-fakta-hafiz-hafizah-dari-boneka-ke-animasi. Diakses pada 30 Oktober 2023, Pukul 10.26 WIB.
Erwina, M. A., & Syafei, S. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Film Animasi Adit dan Sopo Jarwo Episode 22 dan Episode 24. An-Nuha, 2(3), 515-528.
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).
Hasan, S., & Hidayati, L. (2023). Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film Animasi Nussa dan Rara sebagai Media Pembelajaran Materi Akidah Akhlak di MI Nurul Huda Srimulyo. JUPIN (Jurnal Pendidikan Islam Nusantara), 2(1), 74-93.
Khasanah, U., Wahyuni, R., Rusli, M., Aryaputra, M. A., & Hermoyo, R. P. (2021). Al-Qur’an Memorization Animation: Solusi Mudah Menghafal Al-Qur’an Pada Anak TPA Nurul Huda. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).
Lira, R. A. (2022). Materi dan Metode Pendidikan Akhlak dalam Film Anime One Piece Arc Alabasta. Jurnal Al-Qayyimah, 5(2), 196-219.
Mohidem, N. A., & Hashim, Z. (2023). Integrating Environment with Health: An Islamic Perspective. Social Sciences, 12(6), 321.
Rifai, A. (2018). Pendidikan Karakter dan Pendidikan Akhlak. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan. 97-116.
Rina, R. P., & Fitra, S. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film Animasi Riko The Series Karya Garis Sepuluh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 1(2), 64-72.
Sa’adah, N. A., Udin, T., & Jaelani, A. (2022). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film Serial Animasi Riko the Series dan Relevansinya Terhadap Materi Pelajaran Akidah Akhlak Di MI. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 15-25.
Salsabila, A. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Melalui Media Film Kartun Upin dan Ipin di Desa Banyumudal Kecamatan Moga Kabupaten Pemalang Tahun 2019. Bashrah, 1(01), 1-15.
Sari, D. Y., & Ulpah, F. (2023). Analisis Karakter Jujur pada Film Animasi Hafiz dan Hafizah. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(1), 1-14.
Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale Dan Keragaman Gaya Belajar Untuk Memilih Media Yang Tepat Dalam Pembelajaran. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42-57.
Slamet, Y. (2019). Pendidikan karakter di Islamic Full day School. Purokwerto: STAIN Press.
Sodiq, A. (2018). Prophetic Character Building: Tema Pokok Pendidikan Akhlak Menurut al-Ghazali. Jakarta: Prenada Media.
Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72-77.
Yumnah, S. (2019). Pendidikan Karakter Jujur Dalam Prespektif Al-Qur’an. Pancawahana: Jurnal Studi Islam, 14(1), 27-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.